top of page

Gezondheidsvoordelen van caffeine



Koffie wordt al eeuwenlang zowel geprezen als bespot. Men zegt dat het impotentie veroorzaakt, andere keren wordt het een middel tegen luiheid genoemd. In deze blog worden 9 gezondheidsvoordelen beschreven die caffeïne bevat.


Caffeïne, de meest geconsumeerde stof ter wereld die invloed heeft op onze psyche, is het bekendste ingrediënt van koffie. De gunstige effecten op het menselijk lichaam zijn vrij goed onderzocht, maar koffie als geheel is een complexe drank met duizend verschillende stoffen. Sommige onderzoeken stellen dat caffeïnevrije en cafeïne houdende koffie dezelfde gezondheidseffecten kunnen hebben en suggereren dat het niet de caffeïne is die verantwoordelijk is voor de meeste gezondheidsvoordelen van koffie.


9 Gezondheidsvoordelen van cafeïne

1. Koffie verhoogt uw fysieke prestaties.


Drink ongeveer een uur voor de training een kopje zwarte koffie en uw prestaties kunnen met 11-12% verbeteren. Cafeïne verhoogt het adrenalinegehalte in uw bloed. Adrenaline is het 'vecht- of vluchthormoon' van je lichaam dat je helpt bij de voorbereiding op lichamelijke inspanning.


2. Koffie kan u helpen om af te vallen.


Koffie bevat magnesium en kalium, wat het menselijk lichaam helpt insuline te gebruiken, de bloedsuikerspiegel te reguleren en uw verlangen naar zoete lekkernijen en snacks te verminderen.


3. Koffie helpt je vet te verbranden.


Cafeïne helpt vetcellen lichaamsvet af te breken en te gebruiken als brandstof voor training.


4. Koffie helpt je je te concentreren en alert te blijven.


Matige inname van cafeïne, 1-6 kopjes per dag, helpt u zich te concentreren en verbetert uw mentale alertheid.


5. Koffie vermindert het risico op kanker.


Een studie heeft aangetoond dat koffie het risico op het ontwikkelen van prostaatkanker bij mannen met 20% en baarmoederkanker bij vrouwen met 25% kan verminderen. Cafeïne kan ook de ontwikkeling van basaalcelcarcinoom voorkomen, de meest voorkomende vorm van huidkanker.


6. Koffie vermindert het risico op een beroerte.


Redelijke consumptie van koffie (2-4 kopjes per dag) wordt in verband gebracht met een lager risico op een beroerte.


7. Koffie beschermt je lichaam.


Koffie bevat veel antioxidanten, die werken als kleine krijgers die vechten en beschermen tegen aanvallen in je lichaam.


8. Koffie kan het risico op diabetes type II verlagen.


Cafeïne verlaagt uw insulinegevoeligheid en schaadt de glucosetolerantie, waardoor uw risico op diabetes type 2 afneemt.


9. Koffie beschermt je hersenen.


Een hoog cafeïnegehalte in uw bloed verkleint het risico op de ziekte van Alzheimer. Het verlaagt ook het risico op dementie.


Wil je nog meer leerzame blogs lezen omtrent gezondheid. Er staan er nog meer op de site.


179 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page