top of page

Hoe belangrijk is je ontbijt?

Er komen allerlei feiten en fabels over voeding voorbij. Veel mensen zijn ervan overtuigd dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Waar komt de mythe over het ontbijt vandaan, en wat is daadwerkelijk de belangrijkste maaltijd van de dag?


Waar komt de ontbijtmythe vandaan?

Sommige zeggen dat je er dik van wordt als je het ontbijt overslaat, anderen dat je je spiergroei ermee beperkt. De meeste onderzoeken geven aan dat het overslaan van je ontbijt helemaal geen ongezonde gevolgen heeft! Er hoeft geen enkel verband te bestaan tussen ontbijtgedrag en lichaamsgewicht. Het overslaan van het ontbijt is vaak een teken dat mensen een druk en gestrest bestaan hebben. Dat kan ook de rest van de dag leiden tot slechte eetkeuzes en weinig beweging. Zo komt het BMI gemiddeld hoger te liggen bij mensen die niet ontbijten. Dat wil echter niet zeggen dat het overslaan van het ontbijt de reden is van een hoger gewicht!

Ontbijten overslaan?

Maar als je niet direct dik wordt van ‘niet’ ontbijten, moet je dan nog wel ontbijten? Dat hangt helemaal van jouw eigen voorkeuren af. Er zijn mensen die met honger hun bed uit stappen en dan echt een flinke bak havermout moeten hebben. Er zijn ook mensen die het prima tot de lunch redden met een kop koffie, en die er echt niet aan moeten denken om zo vroeg al te eten.

Intermittent fasting is de laatste jaren erg populair onder mensen die gewicht willen verliezen. Hierbij eet je 8 uur op een dag en vast je 16 uur (inclusief slapen). Dit doen mensen bijvoorbeeld tussen 10:00 uur ‘s ochtends en 18:00 uur ‘s avonds. Doe waar jij je goed bij voelt. Zorg ervoor dat het overslaan van je ontbijt er niet toe leidt dat je om 11 uur die ongezonde snacks niet meer kan laten liggen. Zorg dat de rest van je dagmenu gezond, gebalanceerd blijft en voldoet aan jou lichaamsbehoefte.

Eten na het sporten

Eigenlijk is er maar één moment waar het echt belangrijk is dat je iets eet: na het sporten. In tegenstelling tot je ontbijt is de post-workout maaltijd essentieel voor de opbouw van je spieren.

Wanneer je sport, breng je talloze minuscule beschadigingen aan je spierweefsel aan. Geef je je lichaam niet voldoende bouwstoffen om dat weer te repareren, dan zul je helemaal niet sterker worden van je trainingen. Je loopt juist de kans dat je spiermassa afbreekt.

Zorg ervoor dat je een goede bron van eiwitten en koolhydraten binnen krijgt als je uit de sportschool komt. De eiwitten repareren de beschadigde spiercellen en de koolhydraten vullen de deels verbruikte glycogeen voorraad in je spieren weer aan. Zo herstel je beter en ben je sneller in staat om weer zware inspanning te leveren.

Belangrijkste maaltijd van de dag

Er bestaat geen belangrijkste maaltijd van de dag. Uiteindelijk gaat het erom dat je over de gehele dag je benodigde voedingstoffen binnenkrijgt. Zorg dat je na fysieke inspanningen iets eet, en dan kun je het verder helemaal zelf uitzoeken!

Ontbijt je liever niet? Geen enkel probleem. Vind je het prettig om na zes uur ’s avonds te vasten? Prima, als jij je daar goed bij voelt. Eet je je diner het liefst pas om tien uur ’s avonds? Ook dat is net zo’n goede optie als alle andere.


Ultimate Shape helpt je graag op weg met een voedingsplan aan de hand van jouw wensen en behoeften.


182 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comentarios


bottom of page