top of page

De voordelen van sport en beweging



Meer dan de helft van de volwassenen boven de achttien jaar beweegt te weinig. Ook zijn er sinds de maatregelen rondom het Corona-virus wekelijks 1,7 miljoen Nederlanders minder gaan sporten. Deze cijfers zijn de afgelopen zes jaar nog nooit zo laag geweest. Dit is natuurlijk niet goed. Sporten en bewegen maakt ons allemaal weerbaar en het versterkt ons immuunsysteem. Ook heeft het een erg positief effect op de gezondheid en ons welzijn. Met voldoende beweging zorg je voor een goede gezondheid voor nu en in de toekomst.


Richtlijn

De beweegrichtlijnen geven aan hoeveel beweging nu echt voldoende is voor ons. Voor de volwassenen en ouderen staat voldoende bewegen aan wanneer zijn 2,5 uur per week matig intensief bewegen en twee keer per week spierversterkende activiteiten doen. Wat is dan matig intensief bewegen? Bij matig intensief bewegen gaat je hartslag en ademhaling omhoog. Het kost een beetje moeite maar je kan nog wel praten. Denk hierbij aan fietsen, fitness, wandelen of rustig zwemmen.


Voordelen van sport en bewegen

Voldoende bewegen is belangrijk voor een gezonde leefstijl. Het versterkt je spieren en botten, zorgt voor een gezond gewicht en het zorgt voor een goede ontwikkeling van je lichaam. Daarbij verbetert het ook je motoriek, coördinatie en je evenwicht. Buiten dat het goed is voor je lichamelijke gesteldheid is sporten en bewegen ook goed voor je mentale staat. Het heeft een goed effect bij angsten en depressies, waardoor psychologen dus met sporttherapie aan de gang gaan.


Zit dus vanaf nu niet meer te vaak stil. Beweeg minstens 2,5 uur per week matig intensief door bijvoorbeeld te gaan wandelen of te gaan fietsen. Doe daarbij twee keer per week spierversterkende activiteiten, zoals fitness, en werk op deze manier aan je gezondheid.



50 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page