top of page

Welke suiker is gezond?



Er zijn twee soorten suikers met toegevoegde suikers, waaronder de bekende witte kristalsuiker 'tafelsuiker' (sucrose), evenals geconcentreerde sappen zoals vruchtensap, en dan zijn er suikers in fruit, groenten, volle zuivelproducten en honing.

De suiker die je uit een reep of een plak cake krijgt, is dezelfde suiker die van nature in veel voedsel wordt aangetroffen. Je lichaam breekt alle vormen van suiker af tot de eenvoudigste vorm: glucose. Glucose is wat je lichaam gebruikt voor snelle energie, maar suiker die aan snoep en dranken wordt toegevoegd, heeft een andere invloed op de gezondheid dan dezelfde suiker die door een stuk fruit wordt geleverd.

Wat zijn enkelvoudige suikers?

Voedingsmiddelen zoals:

Fruit

Groenten

Bonen

Noten

Volkoren

... zijn allemaal voorbeelden van eenvoudige suikers. Deze van nature voorkomende suikers zijn goede energiebronnen, en samen met de andere voedingsstoffen in deze voedingsmiddelen belangrijk voor het voeden van een gezond lichaam.

Wanneer eenvoudige suikers van nature in onbewerkte voedingsmiddelen voorkomen, bevatten ze vitamines, mineralen, eiwitten, fytochemicaliën (stoffen die in delen van plantaardige voedingsmiddelen zitten) en vezels. De aanwezigheid van vezels maakt een groot verschil omdat het de opname van suiker vertraagt, waardoor het effect op de bloedsuikerspiegel wordt vertraagd. Natuurlijke suiker in heel voedsel is de zogenaamde "goede suiker".

Wat is bewerkte suiker?

Wanneer een soort suiker aan voedsel wordt toegevoegd tijdens het verwerken, koken of aan tafel, verbruik je calorieën zonder voedingsstoffen of vezels. Toegevoegde suiker wordt als 'slechte suiker' beschouwd. In zijn meest bewerkte en verfijnde vorm (denk aan het witte poederachtige spul dat we in koffie roeren, of fructose-glucosestroop in frisdranken en verpakt voedsel), heeft suiker absoluut geen voedingswaarde. Zonder vitamines, mineralen, eiwitten, vetten en enzymen, het is een bron van energie maar geen voeding. Simpele suikers krijgen snel toegang en veroorzaken een piek in de bloedsuikerspiegel.


Wat we zeker weten, is dat een teveel aan toegevoegde suikers in de voeding na verloop van tijd schadelijk is voor het lichaam. Te veel suiker versnelt het verouderingsproces, beschadigt tanden en tandvlees en zet de lever onder druk op dezelfde manier als alcohol dat doet! Overmatige suikerconsumptie is ook in verband gebracht met een verhoogd risico op diabetes type 2, hartaandoeningen en zelfs sommige vormen van kanker.


Suiker die in onbewerkt voedsel zit, zoals fruit, levert essentiële voedingsstoffen die ons lichaam nodig heeft voor een goede voeding. Dus, de volgende keer dat je die banaan voorbij laat gaan omdat je probeert "minder suiker te gebruiken", denk dan nog eens goed na - er zitten genoeg vitamines en vezels in om er maar een paar te noemen.


Wil je werken aan de bedrijfsvitaliteit? Neem contact met ons op. We helpen graag.


63 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comentarios


bottom of page